Catch Up! Gammal vits som tillhör "alla", eller Nyskapande? Bild: Terry Border (OBS!Skallen!) |
Vem har rätt till en idé? Vem var…först?
Inom Patentlagstiftningen finns det tydliga regler, där man, när man söker patentet, noga anger Idéns funktion och begränsningar. Vad är nytt? Patentverket avgör om Idén/konstruktionen är tillräckligt ny för att kunna betraktas som EGEN och om den har tillräcklig verkshöjd. Man går också tillbaka till de gamla patenten för att se om idén är ny ”på riktigt”, är snodd eller om den är nyuppfunnen. Varianter på gamla idéer måste skilja sig på väsentliga punkter för att kunna betraktas som en helt egen idé. Har man glömt ange en patentklass (tuggummi klassas som livsmedel och förströelse) får man finna sig i att någon annan registrerar in samma produkt i en annan klass (tuggummi i klassen träningsredskap: Jaw-trainer).
Så finns det patent som ”gått ut”. Efter 50 år upphör
uppfinnarens rätt att själv lansera produkten. Har man helt sonika skitit i att
presentera kall fusion för omvärlden, eller totalt misslyckats, FÅR andra
människor med bättre förutsättningar ta över.
När man kommer in på Immaterialrätten blir det liiite
svårare. Det FINNS ett regelverk, men mycket av det är byggt på kutym och
oskrivna regler. Det är Pissigt av en gratistidning att utlysa en tävling om
bästa artikeln, dela ut pris till ETT av de inskickade bidragen, och sedan
använda resten av de inskickade bidragen (med all bakomliggande research) som
underlag för rewrites. Men Åtalbart är det EJ.
Så kan vi mediekonsumenter glädjas åt fenomenet
TVILLINGFILMER. Två konkurrerande filmbolag får SAMMA idé, samtidigt och börjar
tävla om att vara Först och Bäst med idén. Det handlar förstås om att manus
skickas till flera bolag samtidigt. Man säger nej till manuset, men snor idén
och sätter någon man känner på att skriva en första skiss. Blir skissen bra går
man vidare i produktionen, kopplar in flera människor osv. osv. Det KAN ju vara så, att bolagen var för sig
tänker att: Hmmm. Nu är det 500 år sedan Columbus seglade snett… En Film..? Man
kan alltså inte med säkerhet säga, att en idéstöld skett, varför fenomenet inte
lagförs. Kända exempel på tvillingfilmer är:
Robin Hood: Prince of Thieves och Robin Hood (1991)
1492 och Christopher Columbus (1992)
Antz och Ett småkryps liv (1998)
Armageddon och Deep Impact (1998)
The Prestige och The Illusionist (2006)
I TV var det väl lika
dåligt, oavsett vilken kanal som försökte vara fräcka och banbrytande när de
bjöd in komiker för att ROASTA varandra. Minns ni att kanal 5, efter att ha
sett SVT:s variant, sköt upp sitt nederlag Roast på Berns, till senare, för att
få tid att lära sig av misstagen i Grillad?
Är det så, att ett produktionsbolag eller en kanal schabblar bort en bra idé är det fritt fram för någon annan att göra en bättre variant på samma idé, bara den skiljer sig väsentligt från den produktion som redan gjorts. Man får däremot INTE göra en oauktoriserad kopia på tex. Robinson, eftersom det är ett skyddat format. (Man vinner inget på det heller, eftersom, om man köper formatet, får med en MYCKET användbar manual, som skyddar en från att göra alla dyra misstag alla andra redan gjort/skyddar formatet från att besudlas av klantigheter).
Med detta sagt, är det mig en icke försumbar glädje att få
fortsätta min fiktiva historia om gänget på TV4! Första delen går att läsa här:
http://hitomhorisonten.blogspot.se/2014/09/sveriges-aldsta-tonaring.html
Del 2:
Stella, som drogs med i den allmänna Lasse Lönndahl-Yran,
såg sin roliga idé om Ungdom vs. Pensionär omstöpas till Säkert Kort Men Ganska
Lamt. Hon kände sig inte helt nöjd, men bet ihop och hoppades på nästa chans
att göra något riktigt nytt och bra. Ingen hade klagat och Magnus Uggla är ju
aldrig fel. Hon fick nog fortsätta köra bilen ett tag till. Puh.
Värre var det med Sebastian. Han var projektanställd och
kände sig inte sedd i redaktionen. Under inspelningen med Magnus Uggla stod han
visserligen och flabbade tillsammans med det övriga teamet när Magnus Uggla
var… Magnus Uggla, men han kände i magen att detta inte blev det program han
skulle göra. Trots att han 1) Fick LÖN 2) Fick hänga med ”rätt” människor 3)
Numera sade Hej till Fredrik Wikingsson i matsalen (det hade hänt två gånger),
kändes det som om han rörde runt i en hink med bajs. Som om han och teamet var
de sista kvar i Landet Där Magnus Uggla Var Kung. Vafan, hela programmet byggde
ju på det! ENBART på det! Hans jobb var för fan att DÖLJA att själva konceptet
inte hade NÅGRA andra stödpunkter än Ugglerier!
Under en lunch med Ricke, en annan projektanställd på ett annat
bolag, klagade han sin nöd.
-
Va´ saru? Ungdomar på pensionärshem? Och ni sumpade grejen? Blev det
Gubbe på Pensionärshem? Hahaha…. Gör ni Kidsen nu då? Nähä…
Jamän, det var ju givet att Ricke på Det Andra Bolaget
inte bara gick tillbaka med Toast och Latte innanför huden, efter lunchen!
Tillbaka på kontoret presenterade han snabbt idén och lika snabbt fick han
projektansvar för den. Efter ambitiöst arbete med vinkel, målgrupp och budget,
samt en snabb dragning med producenten var det raka vägen upp till SVT för att
sälja in idén: Ett gäng ungdomar flyttar ihop med ett gäng gamlingar!
När det nu kommer att sändas: Under Samma Tak, SVT, Seriestart 17/3
... gissar jag att Stella kommer att gnissla tänder (-Det var ju MIN idé!), Ricke
bli anställd på minst ett år till och Sebastian söka nya jobb när hans projektanställning avslutas. Ingen cred till honom.
(Killen i filmen är INTE han som skrivit brevet, och personerna i min
följetong har INTE verkliga förebilder! Promise!)
Uppdatering: http://www.svt.se/under-samma-tak/
och... hmmmm..... http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/article20419427.ab
och... hmmmm..... http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/article20419427.ab
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar