Okänd, genialisk upphovsman/kvinna. |
I år blev jag lite fundersam under Kalle Anka. Själv tröttnade jag på Kalle Anka när barndomens förtrollning falnat och jag inte kunde känna varken nostalgi eller entusiasm inför uttjatat tecknat.
Barnen har inte heller visat någon större entusiasm,
till min stora belåtenhet. Det där med Tecknat på Julafton fyllde sin funktion på den tiden
då barn i allmänhet satt och väntade på Anslagstavlan för att få se animerat,
och då Linus på Linjen mellan två program, höll en vaken halva natten av ren
eufori, efteråt.
Det är svårt att uppfostra sina barn i en kultur som
från alla håll tränger på och proklamerar vad som förväntas och vad som är ”rätt”.
Visst, vi sitter där och ser Kalle, halvt av plikt och halvt av ironi. Vad
skall man annars göra klockan 15.00 när julvärden tänt sitt ljus? Upprepningens makt och kopplingen till julen gör att NU, i år,
visar barnen tydliga tecken på assimilering i masskulturen. ÄKTA nostalgi och
måste-känsla inför Kalle Anka-klippen! Jaha...Detta kan väl inte vara sunt?
ALLA förväntas sitta och kolla på SAMMA sak, SAMTIDIGT varje år. Jag hade förstått det bättre om det varit någon ettårsplan som skulle proklameras av sittande regering, eller något riktigt påkostat - Jul på Skansen med utdelning av Årets Hjältepriser till förtjänta kanslister, eller något ultratraditionellt, typ National-luciatåget med Krampus och häcklande av sittande makthavare medelst vedträn i valda bakhuvuden. Men gamla Disney-klipp?
Är det inte dags att förnya traditionerna nu?
Resten av kanalerna lämnar Walk Over direkt. De bryr sig
inte ens om att försöka skapa nya traditioner. Detta pågår på de övriga
kanalerna samtidigt som Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul:
SVT2: Kristendomens
historia
Barnkanalen: Oscars Oas/Pakten/Leonardo
Kunskapskanalen: De obekväma (På teckenspråk)
TV3: Klappjakten. Amerikansk
FamiljekomediTV4: 12 men of christmas. Amerikansk romantisk komedi
5: Nu är det jul igen 3. Amerikansk komedi
6: 2 ½ men. (Am. Komedi?)
7: Besatt av djur.
8: Four in a bed. Amerikansk
komedi
Åtminstone SVT borde försöka bredda sig – de förlorar inte
tittare om några väljer en annan kanal. Fast, det är klart – då kan man inte
stoltsera med Årets Näst Mest sedda TV-program längre…
Nästa fråga är hur mycket SVT betalar Disney för att få visa
detta varje år. Vad skulle man få för de pengarna istället? Kan inte Svenskarna
lite hemligt komma överens om att nästa år SPELA IN skiten till sig själva, om
man nu privat vill se Disneyklippen de kommande 40 åren, så kan SVT använda pengarna till något
annat, för allas bästa. Win –win. Ingen kommer att sakna något och en massa
pengar frigörs.
Mikael Olsson - my Hero! Foto: Sven-Olof Englund |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar