|
Skolans fotbollsplan med vacker fond.
|
Första gången jag besökte skolan i Ukraina, var det ingen
riktig kulturkrock när det gällde skola, undervisning, centralt innehåll
etc. Det handlar en del om brist på
resurser, vilket var väntat, men samtidigt har läraren högre status både i klassrummet
och i samhället. Man ställer också högre krav på eleverna – när de är 12 läser
de matematik som svenska elever blir presenterade för först i årskurs åtta –
som överkurs.
Det som slog mig var istället hur man valt att planera
bebyggelsen. I Sverige har vi tydliga industriområden, bostadsområden,
rekreationsområden, stadsbebyggelse… I denna lilla tätort utanför en större
stad verkar det som om de tänkt ”tomt som tomt”. Allt är helt blandat! Boende,
skola, industri, hagar…
Skolans närmaste granne är nån kemisk fabrik. Hallå! En
SKOLA vägg i vägg med tung industri!!! (Det
sitter anslag i lärarrummen om vad man skall göra vid ev. kemiska utsläpp. Man
skall kolla vindriktningen och gå vinkelrätt, klassvis, bort från skolan.) Längs med skolan och fabriken finns en sjö/
ett vattendrag med större, äldre trävillor som säkert varit jättefina när de
byggdes, fast himla nära fabriken. Ytterligare en bit bort finns betonghus och
ett idrottscenter med skitstor rackethall, gymnastiksal, simhall, fotbollsplan
utomhus, rundbanor och friidrottsgropar. Helt överdimensionerat; det är ingen
hejd. Och bostadshus där det får plats,
lite mellan allt annat. Bibliotek. Det är dåligt med matställen och affärer
(det finns bara en affär för motorsågar/större maskiner och en Optiker – inget
man behöver till vardags) men man kan köpa saker på bensinmacken och äta inne
på ett äldreboende om man ger personalen pengar.
|
Rekreationsområdet. Men se krafttornen i bakgrunden!
|
|
Vackert |
|
Idrottsdag
|
|
Estetiken!
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar