lördag 15 januari 2022

Välj den linjal som visar DIN uppfattning om centimetern!



 

Fler och fler människor nås av desinformation. Delas denna "info" av släktingar och vänner, uppfattas den som trovärdig. Så bekräftar man varandra, gärna på öppna forum, så att desinformationen verkar som vedertagen kunskap.

Man kan självklart diskutera Covid, Åtgärder, Tidsplan, Sjukvårdsresurser etc. och tycka olika, ha olika ingångar, vikta utfall olika etc. men då måste man veta att man har de relevanta sakförhållandena klara för sig. Om en flat-earther och en rundjordsperson skall samarbeta om bästa sättet att skjuta upp och operera en satellit, lär det inte fungera alls. En av dem dömer ut beräkningar som bygger på gravitationens existens och den andre sliter sitt hår. En av dem dömer ut iden om att klistra fast satelliten på himlakupans insida och den andre känner sig kränkt över att inte tas på allvar. Med andra ord - det är svårt att diskutera lösningar om man inte vet hur saker ligger till.

Nu har människor i min närhet börjat sprida att:

1) PCR-testen ger utslag för snoriga barn och vanlig influensa

2) Att PCR-testernas uppfinnare dömer ut dem (eftersom Covid är ett påhitt och man inte kan detektera något som inte finns)

3) Att CDC helt dömer ut PCR-testerna.

Det skrämmer mig att i övrigt helt normala människor börjar förlita sig på andrahandskällor och virala rykten. När man ber dem källkolla, finns det 2 vanliga svar:

1) Jag behöver inte kolla för att veta att dina källor är etablissemangstrogna propagandamegafoner!

2) Jag HAR kollat! Forskat själv! (Och när man går in på de där sidorna de hänvisar till, är de ekokammare och fulla av hänvisningar till uttalanden och artiklar de inte fullt ut förstått och misstolkar.)

Jag orkar inte vara en enmansarmé just nu, så jag gör det lätt för mig. Detta är en bra, svensk debunkingsida, där man kan hitta uppdaterade kollar på de myter som sprids på nätet just nu:

https://kallkritikbyran.se/

Och, för att vara lite aktuell: https://www.journalisten.se/nyheter/henrik-evertsson-och-juryn-stora-journalistpriset-utsedda-till-arets-forvillare

Klockan är nu 15:05, en lördag. Måste sova. När jag vaknar hoppas jag det är till en rimligare debatt, grundad på faktiska omständigheter. Man kommer ingenstans om man måste slå fast centimeterns längd gång på gång och slåss mot folk som kommer dragande med elastiska måttband, eller folk med skjutmått som hävdar att man faktiskt inte vet något alls, eftersom man inte kan enas om den femte decimalen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar