Den som tycker detta är osmakligt får skylla sig själv. Detta är helt oavsiktligt.
|
Overklighetskänslan som sägs skall föregå ett fascistiskt
styre, kom ju redan när Liberalerna lanserade sin nya partisymbol. Antingen SÅG
de inte, eller så VÅGADE ingen protestera eftersom ingen annan protesterade
(utspätt ansvar är ingens ansvar), eller så SÅG de, men brydde sig inte. Värst
är om De arrogant VILL utöva dickpickterror varhelst det är partimöten och
valrörelse. JB myser över att han lite subtilt tvingar folk att förhålla sig
till sitt eget symboliska kön, utan att någon ”kan säga något”. Skulle man
antyda, åker man på ”den som sa´t han va´t”-shaming, för att man i ett helt
vanligt ”L”, läser in sexuella övertoner.
Men det är överspelat och normaliserat nu. Det är bara
chockerade turister och hitresta korrespondenter som reagerar över detta helt
vanliga ”L”.
Och det är inte speciellt roligt heller. Det går inte att
krama mer humor ur rådande läge utan att känna sig som sist i hela världen på
den övergivna och punkterade plastbollen.
Nej. Härom veckan var det hanteringen av overklighetskänslan, sprungen
ur Kavanaughaffären, som var svår.
En kvinna vittnar om sexuella övergrepp. Man tror henne, men
det får inga konsekvenser för förövaren. Om hennes vittnesmål ändå inte skulle
spela någon roll för utfallet – varför lät man henne gå igenom detta?
USA:s president hånar henne offentligt efteråt. Han antyder
dessutom att hon på något vis är kopplad till en makthungrig och konspirerande
Judelobby.
Hon blir förföljd och får ta emot hat.
Till dagens 17-åriga kilar signalerar USA:s högsta politiska
ledning att sexuella övergrepp är OK att begå när man är 17, ung och dum. Det
var väl inte så farligt?
Mannen det handlar om blir också intervjuad och förhörd. Han
beter sig obalanserat och koleriskt. På vilken annan anställningsintervju som
helst skulle han strukits direkt. Speciellt om ämbetet som skall tillsättas
kräver eftertanke och korrekthet. Men här spelar det ingen roll alls.
Bra. Då vet vi.
Men hallå? Vad är det vi ser här? Hur kan det bli såhär?
Jag hoppas på att Socialpsykologin kan ge mig svar. Där finns
en massa skojiga teorier som kan appliceras på en massa till synes ologiska
handlingar.
Och - Bingo! – jag hade en svag aning om en uppsättning
mekanismer under en större rubrik, och nu har jag funnit dem alla!
Albert Bandura har forskat om det som han kallar Moraliskt
Disengagemang.
De där mekanismerna kan användas för att rättfärdiga sina
handlingar då man egentligen vet att man handlar omoraliskt och inhumant, och i
förlängningen också se till att man faktiskt inte uppfattar sina handlingar som
klandervärda.
Människan hatar ju att handla mot sina principer och
övertygelser. Detta erbjuder alternativa förklaringar och uppfattningar, för
att mildra den upplevda dissonansen och till sist helt eliminera den inre
konflikten. Sedan kan man rentav gå ännu längre i fråga om fruktansvärda
handlingar riktade mot andra.
Vill man bygga en armé av omänskliga mördarmaskiner är det
inte alls svårt. Vill man piska upp stämningar mot vissa utpekade människor;
grannar i bostadsrättsföreningen eller folkgrupper i samhället är det lätt som
en plätt.
”Inte skulle väl vi, välutbildade och civiliserade människor
i ett fungerande, upplyst och modernt samhälle…” Nej, det var vad de
välutbildade samhällsmedborgarna i Tyskland sade till varandra på trettiotalet.
Inte trodde man att detta med att man var jude skulle spela någon roll, heller.
”Nej, vi bidrar ju till samhället. Jag är en aktad medborgare i samhällets övre
skikt. Inte skulle mina kollegor plötsligt…”
Nejdå. Var lugn. Ingen fara. Man vi kan väl kolla lite på
vad Bandura hittat, när han undersökt den mänskliga naturen. Så vi vet. Så vi
känner igen. Så vi kan benämna. Så vi kan skydda oss mot att dras med. Så vi
kan peka på vad som händer så att vi inte blint börjar sjunga: ”Tja la la la
laaaaa!”
Ok.
Moraliskt Disengagemang.
Dessa fyra sociala och psykologiska processer kan fungera
var för sig, eller kombineras för önskad effekt. För tydlighetens skull, skall
påpekas, att detta sker inne i människan av egen maskin, men att man
naturligtvis utifrån kan påverka så att denna inre process underlättas eller
drivs på. Men har man väl börjat blir det lite som en lavin. Man måste ju rättfärdiga
det man gör.
1)
Kognitiv rekonstruering. Här har man gjort
något, eller tänker göra något som är otvetydigt jättefel. Men sådan är man ju
inte. Man är ju moraliskt högstående. Eller hur? Bara DET visar ju att det där
man gjort/tänker göra inte är så fel ändå. Om man dessutom tänker att man
agerar i ett högre, gott syfte med höga moraliska övertoner, är man inne på vad
Bandura kallar Moraliskt Rättfärdiggörande. (Ändamålen helgar medlen) Man FÅR
mobba ut någon som man tycker inte bidrar till det gemensamma målet och/eller
stämningen på arbetsplatsen. För sånt är ju viktigt!
Här kan man också passa in detta att liksom
benämna saker på ett sätt så att det inte verkar så farligt: ”Amen, det var ju
bara skojbråk” eller ”Det är väl inte så konstigt att man glömmer säga till”
när man egentligen sett till att någon utesluts från en aktivitet.
Om man blir konfronterad med att man betett
sig illa, kan man börja jämföra: ”Men att göra XXXXX är ju ingenting jämfört
med om man skulle YYYYYYY!”
2)
Minimering av det egna aktörskapet. Man gör
dåliga saker, MEN det egna ansvaret för det vill man göra mindre än det
egentligen är. Och HAR man överhuvudtaget något ansvar? Nejnej. För ”man följde
bara order” eller ”han sade, och han borde ju veta” (ansvarsförskjutning) eller
”jag gjorde ju bara som alla andra” eller ”ingen annan gjorde ju något, så
varför skulle just jag” (ansvarsdiffusion).
3)
Förbise eller förvränga konsekvenserna. Man vill
inte se hur ens handlingar påverkar människan som är utsatt. ”Äh, det var väl
inte så farligt”, ”Amen, tjut, då!” Även om konsekvenserna blir riktigt
allvarliga – man har t e x förtalat någon och den har hamnat i en
förtroendekris med någon annan – kan man tycka att ”det är ingen skada skedd”.
Personen kan få en personlig kris, bli grubblande och sjukskriven, men då kan
man ta till nr 4:
4)
Skylla på offret. ”Han är för känslig” eller i
ett annat sammanhang än i trean tycka att offret får ”skylla sig själv” av en
massa anledningar. Man kan alltså i ett skede tycka att det är ”rätt” att
behandla någon illa, därför att… ”hon började”, ”han har säkert förtjänat det”,
”Vad hade hon på sig när hon blev våldtagen?” I detta ingår också att
dehumanisera offret. Att se till att det blir svårt att identifiera sig med
offret gör också att det blir lättare att ge den personen olika typer av
hemskheter. Gärna tortyr. Det allra värsta. Men det fungerar, för ”de är inte
som oss”, de ”känner inte smärta som vi” etc. etc. Som åskådare är det ju jobbigt att kolla på,
så det är lätt att själv intala sig att det verkligen stämmer. Och när detta
väl är igång finns det ju ingen hejd.
Veckans uppgift:
Spana och försök hitta exempel på Moraliskt Disengagemang
a)
I din närhet b) I världen c) Historiskt
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar