söndag 6 december 2015

Tut i luren!



Mikas Julkalender
Lucka 5!
 
 
 

 
 
-Adventstid kom till mitt ensamma hus.

-Adventstid, kom till mitt ensamma hus!

Berättar man om hur det var när Adventstiden kom, eller uppmanar man Adventstiden att komma?

-Adventstid! Komsi komsi!

-Adventstiden kom till sist.

Hur som helst är det Carl-Bertil Agnestig som skrivit låten. Han har lyckats skriva en jullåt som återkommer år efter år efter år. Stim, tänker jag. Sandaler av plast och Mer Jul.

Men varken Thomas Ledin eller Adolphson och Falk har nått upp i Agnestigs nivå av sublimal påverkan. Det är dessutom troligt att Agnestig ligger bakom de tre herrarnas musik i någon mån. För det finns inte en enda instrumentspelande människa i Sverige som INTE spelat någon låt av herr Agnestig. Under hela efterkrigstiden och fram till tidigt 2000-tal, existerade ENDAST nybörjarspelböcker av C-B Agnestig, i ALLA INSTRUMENT! Och böckerna var PROPPADE med herr Agnestigs egenkomponerade melodisnuttar och rytmer. Säkert väldigt pedagogiskt och introducerande en ton i taget (lyckan när man äntligen fick spela låtar med tre toner!) men nu i efterhand förstår man att man liksom skolades in i en speciell sorts musikalisk dialekt. Även FORTSÄTTNINGSBÖCKERNA var UTESLUTANDE ihopknåpade av AGNESTIG.

Spela mig ett stycke jag aldrig hört förut, och jag skall säga dig om det är Carl-Bertil Agnestig som skrivit den! Men känner hans manér som sin egen handske och bättre ändå.

Det Svenska musikundret har självklart Kommunala Musikskolan att tacka för mycket. Grunden. Men originaliteten och spretigheten springer direkt ur föräldraupproret mot den tillrättalagde  C-durfarbrorn i brun kostym. Utan präktig förälder – inget tonårsuppror!

Dessutom kommer han aldrig att dö.

I år är han över 90, men sitter stadigt i sin länsstol och skrockar åt Stimpengarna som kommer att rulla in strax efter årsskiftet.
-As every year, James.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar