fredag 11 december 2015

It´s allright

 
Mikas Julkalender
Lucka 10!




 
 
Ibland blir man förvånad.

Imorse när jag körde Yngste till skolan (bara det ett helt äventyr: en spännande färd på oupplysta slingervägar fram till byskolan) hörde jag mig säga: ”Jag tror att det blir bra.” Vi hade precis lyssnat på ekot i bilen där de talat om kompromisser och tidsnöd på klimatmötet i Paris.

Plötsligt kände jag att den senaste tidens svartsyn lämnat mig.

Det är ett sådant HOPP att världens ledare, experter och tjänstemän anstränger sig för att sy ihop ett avtal. De tar det på allvar!

Jag känner ett sådant sammanhang och sådan glädje över att få ha varit med när Tu You You tog emot Medicinpriset för projekt 523 som Mao beordrade fram på sextiotalet. Alltså, historien bakom detta! Och så hennes kreativa arbete i denna stelbenta struktur! Oförtröttligheten och räddade liv. Helt rätt!

Och så får jag ta långfrukost för första gången på två månader…

Sitter och prazzlar med tidningen och får euforiska känslor över att människor tänker, tycker och skriver så att jag kan få ta del av deras tankar. Det är en sån LYX att få läsa tidningen ifred. Satan, vilka bra skribenter det finns, och satan vilken kvalitetsprodukt som kommer i brevlådan varje morgon! Embrace!

Här blir jag påmind om att problem naturligtvis finns, men också om att människor vill hitta vägar att lösa dem. Jag blir påmind om Marguerite Duras briljans och livshållning och blir fnissig och glad. Alexej Navalnyj låter sig inte stoppas av Putinstyrets repressivitet, utan hittar nya sätt att nå ut. På YouTube!  Titiyo visar sitt Vasastan från Tennstopet till Bråvallagatan och jag går med och känner igen mina kvarter. Lycka. Hanna Fahl är en av mina favoritskribenter för att hon är så klar i tanken och samtidigt har ett så roligt språk att läsa.  Idag har hon ett uppslag i DN Kultur – en intervju med Ray Kurzweil. Jag inser att jag nog ändå måste gå och se Leviatan (fastän jag har stretat emot, eftersom jag vet att jag kommer att bli ohälsosamt drabbad och riskerar att sparka igång en depressiv period) för att jag inte KAN tacka nej till en sådan filmisk upplevelse. Jag ser att Richard Wulff nu hamnat hos Brel, efter Piaf och Barbara. Jag blir glad av att han följer sin väg och att så många vill följa med och ta del.

Idag grät jag inte över dödsannonserna heller!
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar