lördag 19 december 2015

Scener i Juletid


Mikas Julkalender
Lucka 19
 
 


Julmusiken strömmar ur vårt nya ljudsystem. Tommy Körberg sjunger ”O Helga natt”, och jag höjer volymen så vardagsrummet blir en kyrka med dynamik, högt tak och orgelljud.

Går ut i köket och träffar barnafadern som kollar på mig, lägger huvudet på sned och säger: ”Nåååååå…..”

Det tar ett tag innan jag förstår att han tror att jag står och torkar tårar och är rörd av Tommys sång, när sanningen är rent praktisk:

”Nämän, jag torkar av hudfett från näsan så glasögonen inte halkar ner!”

 

 


Julkalendern i år är superbra. Rolig och allmänbildande. Men alla man talar med lägger till: ”Fast… Erik Haag… ” Ja. Han har ett maner som man lätt tröttnar på. Enough said.

Men idag säger barnens pappa: ”Jag tycker julkalendern är riktigt bra! Nu tänker jag skita i att reta mig på Erik Haag och bara se det bra! Det är ju synd om Martina och så, men han och Lotta verkar ha kul ihop och göra bra grejer.”

….

”Jaha! Är du på ERIKS sida nu!????”

(Inser att vi just blottat könsuppdelningsfrågan i dagens Sverige. Kvinnorna håller på Martina och Männen på Erik. I hemlighet. Vi talar inte om det, men så är det.)

 

 

 En av sönerna kommer in i rummet där jag gömt mig med laptop och tjuvstartade chokladaskar. Man ser att det kämpas inuti: Skall han påtala mitt lumpna beteende (öppna chokladaskar utan att hojta på de andra som är hemma) eller liera sig med mig, så han själv kan få sitta med och mumsa i smyg?

Fast han väljer en tredje väg:

”Vafan är det här för jävla SD-propagandachoklad? Den BLÅGULA asken med de LJUSA bitarna heter PARADIS. Och Alladin är väl ett ARABNAMN? RÖD ask med MÖRKA bitar!”

Klart jag måste skratta och bjuda på de blonda och blåögda bitarna.

”Du har ju ätit upp alla dom goda! Jag tar av den Icke-Ariska asken istället.”
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar