onsdag 9 december 2015

Tom och Jerry


Mikas Julkalender
Lucka 8


Gnagare - stor som en katt!
 
 
 
Mössen är ute i sin rasthage och springer, klättrar och tokrusar i hjul. De har ett slott byggt av pappkartonger att gömma sig i också.
Men så blir det misstänkt tyst.

Förr när det blivit sådär tyst, har det berott på att vi underskattat mössens utbrytartalanger. De klättrar, hoppar och gnager sig ut på olika sätt och så får vi leta upp tre små möss bland alla våra prylar. Det tar flera timmar.
Nu kollar jag av hagen och ser inga hål, inget överhängande klätterträd och noterar att de inåtlutande barriärerna är kvar.
Jag gissar att mössen har sovperiod och att de ligger under något tyg och sover tillsammans, men säker kan man inte vara. Jag ser två misstänkta upphöjningar under filten i hagen. Var kan de vara?

Och då kommer jag att tänka på Schrödingers Katt, förstås.

Inte förrän jag petar på en av upphöjningarna, kommer jag med säkerhet att veta om mössen är därinunder. Sannolikheten för att de skall befinna sig under just den upphöjning jag petar på, kan beräknas, men säker kan man aldrig vara. Om de befinner sig där, kommer de snabbt att pila fram och ta sig till närmsta skydd (deras tvåvåningshus med stege) med hjälp av sitt sinnrika navigationssystem, om inte Schrödingers katt är framme och kniper dem först.

Hur var det nu då?

Jo, om man utgår ifrån den tidsoberoende ekvationen (som jag föredrar framför den allmänna, eftersom jag aldrig gillat d/dt,) 



kan man ändå beskriva alla lösningar om man har tid och en bra dator.

Två invändningar och varningar: Denna ekvation går faktiskt inte helt ihop med Einsteins teori OCH: Denna sannolikhetsbeskrivning av var partiklar skulle kunna befinna sig, gäller bara i ett smått partikelperspektiv och går INTE att applicera på vår fysiska verklighet!

Jag må vara fördomsfull, men jag inbillar mig att sambandet

Galna Katt-Tanter – Otillbörlig Användning av Kvantmekaniska Termer,
är starkare än
Faktiska Katter  - Schrödingers Ekvation.
 
Fast nu handlade det ju om möss...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar