fredag 21 november 2014

Down the memory lane


 
 
SVT har nu sänt tvenne reprisavsnitt av ”Här har du ditt liv” med Lasse Holmqvist. Det väckte minnen. När man var liten var det äckelmysigt att sitta sent uppe och se på lördagsunderhållningen när det var de stora, gröna fåtöljerna med blommor på. Man var liten, trött och helt uttråkad när vuxna människor gick ut och in ur studion och kramades och larvade sig. Föräldrarna sade: ”Nämen!” och ”Oj!” och ”Lever han?” och ibland skakade de liv i mig: ”Titta, det här är historiskt!”

Behållningen var det äckelmysiga: Lasse Holmqvist var ju så TJOCK! Man såg hakan som guppade in och ut ur det hängande hakfettet och kroppen var liksom oformlig och täckt i tyg. Glasögonen gav honom en oseende, blank uppsyn samtidigt som han var alldeles för familjär och gubbig. En sån där farbror man träffar på släktträffar och som hela tiden försöker göra en generad.

Äcklet och fascinationen kämpade mot tristessen. Gubbarnas prat om saker som man inte hade några referenser till fick bilderna att ta större plats i mitt huvud än i den vuxna publikens. De skrattade åt halvekivoka anspelningar i studion och jag frågade pappa: ”Vad skrattar de åt? Varför var det så roligt?” Pappa: ”Hehehe, ja…. Man kan säga att de tänkte på vuxensaker när han sade ”Jag drar mig ur”.  Jag : ”Men vad var det för ROLIGT?” Pappa: ”Titta, HAN var känd redan när jag var liten! Lever han?”

Alltså, man fattade inte skämten och man kände inte till kändisarna och de bara satt där i fåtöljerna och låtsades trivas. Vad gör man?

Man fokuserar på Lasse Holmqvists skrämmande kroppshydda, munnen och hakan. Fettet. Blänket i glasögonen och hans jovialiska, skånska bondingröst som man INTE ville skulle försöka bonda med en på nån fest genom att insinuant fråga: ”Har du nån fäst-man?”, ”Vad skall du bli när du blir stor?”, ”Skall du bli Glädjeflicka?” (och hoppas att man inte skall veta vad det är, tycka att det låter roligt, svara ”kanske” eller ”ja” och på så sätt dra ner skrattsalvor från övriga vuxna.)

Äckligt, men också lite mysigt att sitta i den egna soffan med föräldrar och syskon, på tryggt avstånd från Lasse Holmqvist och hans överdimensionerade (jag tänkte mig att de var specialbyggda för att hålla för hans tyngd) fåtöljer.

Men ack. Nu på reprisen av Ernst-Hugo Järegårds ”Här har du ditt liv”, var jag helt fokuserad på huvudpersonen – fatta! Ernst-Hugo! – och på hans liv och på hans skådespelarkonst (så BRA!) och på hans förtjänstfulla sätt att dra runt en drogad och knappt medveten Cornelis i ett sång- och dansnummer, att jag knappt tänkte på Lassefettet. Och när jag då skulle fokusera på det, insåg jag att svenskens medelvikt sakta närmat sig Lasses vikt under åren som passerat. Lasse skulle bara veta att hälften av de som spanade in honom när det begav sig, inte alls kände igen honom. De var bara fascinerade av att det faktum att det överhuvudtaget FANNS så enorma kostymer. Nuförtiden skulle INGEN vända sig om efter Lasse Holmqvist på stan. Ja, kanske för att han var kändis, då, men inte för att han var uppseendeväckande fet.

Eller… joo… nuförtiden skulle det nog väcka en del uppmärksamhet om Lasse Holmqvist gick på stan. Hur ofta ser man en skitfet Zombie, nyss uppstigen från Limhamns kyrkogård, gå på stadens gator som en vanlig man?

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar