måndag 19 januari 2015

Allmänt skitjobbigt


Shaun Tan


För några dagar sedan kom ett pressmeddelande från Stockholms Universitet, med anledning av att en Svensk Forskare kommer att presentera nya rön vid World Economic Forum i Davos, nu den 21-24 januari. Han är inte ensam – det är en forskargrupp med folk från Sverige, Australien, Danmark, USA, England, Kanada, Tyskland, Holland och Sydafrika, som vid sju seminarier skall berätta vad de kommit fram till.

Och så skall världens makthavare sitta där och nicka och humma och sedan fortsätta med exakt samma sak de höll på med innan, för inte kan väl ett välrenommerat forskarlags slutsatser ha något att göra med just DEM?

1)     Det var inte jag!

2)     Det var inte bara jag!

3)     Men DU då?

Den vanliga försvarsgången hos vem som helst som blivit ertappad med något förbjudet.

-       Du kastade snöboll på skolgården.

-       Det var inte jag!

-       Jag såg att det var du.

-       Det var inte bara jag!

-       Det gör inte ditt kast mindre förbjudet.

-       Men DU röker bakom matsalen! Och så är du ute efter mig, bara för att jag…

-       Att jag tjuvröker har inget med dina snöbollar att göra. Jag talar med ALLA som kastar snöboll.

Fast när det är mera komplexa samband blir det svårare att bemöta 1-2-3-modellen:

-       Du äventyrar mänsklighetens fortlevnad!

-       Det gör jag inte alls!

-       Vi har bevis.

-       Det är inte bara jag!

-       Du bidrar. Det är inte bra.

-       Men DU är en bakåtsträvande lobbyist som har egna syften bakom dina forskarrapporter. Vems ärenden går du egentligen? Och forskningen har visat sig ha fel tusen gånger under historien. Kan ni inte uttala er säkert om varje decimal, är ni ute och cyklar!

Men det ligger ju i forskningens natur att aldrig vara tvärsäker…
Så den tvärsäkre opåläste vinner alltid mot den försiktige påläste, i öronen på de som vill ha enkla svar.

Vad är det nu den här forskargruppen skall berätta om?

Jo. 2009 började man tala om De Nio Planetära gränserna. Håller man sig inom gränserna (alla nio kan påverkas av människans aktiviteter) är det ingen fara för livet på jorden. Stabiliteten hotas inte. Det handlar om förutsättningarna för biologiskt liv på planeten och samspelet mellan biotoper och liv. Havsströmmar, luftsammansättning, klimat…

De nio gränserna är:

1.     Klimatförändring
2. Förlust av biologisk mångfald
3. Ozonskiktets uttunning i stratosfären
4. Havsförsurning
5. Biogeokemiska flöden (Fosfor, Kväve)
6. Förändrad markanvändning
7. Färskvattenanvändning
8. Aerosoler i atmosfären
9. Nya kemiska substanser

Men vad är NYTT med detta nu då? Skall de återigen presentera konceptet för stinna, trötta ointresserade konferensdeltagare?
Näe. Det nya är att vi redan överskridit fyra av de nio gränserna.
Vad tror Du? Vilka fyra är det vi överskridit?

Jag trodde: Klimatförändring, Nya Kemiska Substanser, Förlust av biologisk mångfald och Biogeokemiska flöden.

Jag hade inte helt rätt….

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar