söndag 22 juni 2014

Portugalarens återkomst


 


”Jag ser att ni säljer jordgubbar? Är de färska? Nå – hur är de i botten på trågen? Lugna er – jag kikar bara lite. Man vill ju inte köpa grisen i säcken.  Jag vet nog att de minsta bären ligger i botten! Och de omogna utfyllnadsbären! Och de bär som fåglarna varit på.

Vafalls? Det är min rätt som kund att plocka de bär jag vill ha i en egen låda! Kan Damen därbak i kön tala tystare? När det är din tur får du också hälla ut alla bär och plocka ut de största och saftigaste! Fingrar? Jag vet ju inte heller var Damens fingrar varit! Vem vet vilka slipprigheter ni kommer direkt ifrån? Med det där läppstiftet…

Så! Då skall vi se… Kan expediten vara så vänlig att räkna de bär jag valt ut, medan jag provsmakar de olika sorterna? Sengana… Honeoye… Zephyr… Korona….

Nå? Inte per styck? Per kilo? Det har jag redan förstått! På skylten står tydligt 40 kronor för 1 kilo jordgubbar! Om nu herr expedit ville vara så vänlig att räkna upp 1000 jordgubbar åt mig, skall ni se att ni blir rikligt belönad med 40 svenska kronor!

Nejnej! Skulle 40 kronor vara priset per kilogram jordgubbar, hade er överordnade säkert skrivit detta på skylten! Kan herr expedit inte edra Prefix? 1 kilogram är 1000 gram. 1 kilokronor är följaktligen 1000 kronor och på skylten står tydligt 40 kronor för 1000 jordgubbar!

Förolämpar ni mig?

Damen därbakom med det tveksamma levnadssättet får vänta på sin tur! Jag hör inte vad ni säger. Vad bryr ni er om den långa kön som samlats?

Herr Expedit! Ni kan inte be mig gå om jag inte skall handla av edra undermåliga varor. Jag har ätit säkert en halv liter här vid disken och bären var INTE goda. Vad har ni att säga till ert försvar? Skäms ni inte att stå och saluföra sekunda bär?

Se här! 40 kronor! Kan jag ta med mig alla lådor här på brickan? Seså! Nu tycker jag nog att biträdet bör lugna ner sig ett par Hekto. Hekto betyder 100. Jag drar av 20 kronor för den dåliga servicen. Varsågod. 20 kronor!

Det vore orimligt att betala 40 kronor per låda! Vad tar ni mig för? Det står tydligt på skylten att… Falsk marknadsföring! Lockpriser! Jag skall påtala detta till Konsumentombudsmannen!”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar