söndag 15 juni 2014

Medan Kaffet Kallnar


Vad är det för likhet mellan Aftonbladet och en Trisslott?

Jo, man ser löpsedeln och tänker att även fastän man inte brukar köpa Aftonbladet, verkar det som att det idag verkar bjudas på smaskigt och skandalöst att gotta sig åt, så man köper tidningen.

Och så vet man, att chansen för att vinna högsta vinsten på Triss är ungefär 0,005%, men man tänker att någon ju måste vinna och köper man ingen lott, så blir det inte man själv. Till 100% säkerhet. Så man köper lotten.

Och sedan sitter man där, med en utläst hög pappersmakulatur och känner sig lurad. Det stod ingenting i Aftonbladet som man inte redan visste, och lösa spekulationer kan ju vara roligt, men inte presenterade som sensationella avslöjanden på löpsedeln.

Och köper man en lott är det samma sak. Tomheten och det kallnade kaffet understryker att man haft naivt orealistiska förhoppningar. Har man tur, utlovas en ny lott om man orkar ta sig till ett ATG-ombud.

Och man säger till sig själv att man aldrig skall gå på det igen. Finansiera idiotin med sina svagheter för snabb tillfredställelse. Herregud, man är väl en hyfsat civiliserad människa, med god koll på statistik och journalistik. Man är väl ingen HUND heller, styrd av sina instinkter…

”Jag är Hund här. Se så fint jag går vid min mattes sida. Jag är hela tiden uppmärksam på minsta signal och kan stanna på kommando, sitta och ligga. Tass, tass, tass. Nu stannar hon. Jag sätter mig ner och väntar. Nu går hon igen. Jag håller mig tätt intill. Nu får jag gå fritt. Tass, tass, tass. Jag är hund här. Nu kommer vi till en väg. Hon säger: ”Vänta.” Jag väntar alldeles stilla och blir kopplad. Jag är duktig och får beröm. Det gillar jag. Jag är en civiliserad och anpassad hund.
Katt? Katt! Kattkattkatt! Katt! Sniffsnifsniff. Katt. Katt! KATT! KATT! KATT! KATTKATTKATT! KATT! Stret, spjärn, kämp! Katt, katt… Vad hände? Har hon försökt hyssja och påkalla uppmärksamhet? Var hon tvungen att dra mig ifrån kattspåret? Så pinsamt. Det skall aldrig hända igen.

Jag är hund här. Se så fint jag går vid min mattes sida…”

Nejnejnej. Så fungerar man ju inte. Nu har man ju koll på statistiken och journalistiken och marknadsföringslöpsedlarna. Går aldrig på sådana enkla beten igen.

Men så kommer då helgbilagorna och twisten man inte kan stå emot: ”Köp alla bilagor och få en Trisslott på köpet!”

Katt? Katt! Kattkattkatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar