onsdag 13 maj 2015

Stilla Onsdag


 
 
Mina studenter är bra.

De har fördjupat sig på olika sätt inför sina examensarbeten, och nu har jag (Teknikens under!) öppnat deras kursrum på Internet, för inlämning av arbetena.

Idag arbetar jag hemifrån med att börja läsa deras första versioner. Jag har sagt från början att de kommer att få minst fem returer, men att det inte skall ses som ett misslyckande. ”Det betyder bara att arbetena blir bättre och bättre!”

Kaffe och Lokalradio. Det är kallt ute, men jag är tillfreds.

Lyckliga jag som får läsa 80 arbeten om saker jag själv hade velat fördjupa mig i, men inte hunnit. Här har vi nya vinklar på gamla ämnen, intrikata men avgränsade frågeställningar, intervjuer med personer med unika erfarenheter, samlade berättelser från verkligheten, undersökning av faktoider etc. etc.

Jag har peppat, varit noggrann med vikten av källkoll och avsändaragenda, uppmanat till försiktighet med ”alla vet att…”, talat om Hypotes och Metod och om att vara försiktigt skeptisk även till sina egna uppfattningar.

Vad är skillnaden på att skriva ner allt man observerar, och att skriva ner enbart det man letar efter?

Jag är lite besviken att ingen valde att undersöka släktskapen, och om man kan se tecken på inavel, inom Europas Kungahus, men efter detta kursavslut har jag tid att själv sitta och klura och fundera över vilka eventuella anlag som kan ha gynnats av att man förr inte gärna ville ha in bonnagener i salongerna. Det finns som tur är, massor av porträtt och noggranna släktledsanteckningar från lååååång tid tillbaka, så om man vill, finns det att grotta ner sig i.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar