tisdag 26 maj 2015

Insane Art




Tänderna.

Allt med Tänderna är jobbigt. Ofta drömmer jag om Tänderna.
Jag biter snett, tänderna lossnar.

Jag har tandfobi.

Bilder tagna in i munnar blir för mycket, jag mår illa.
Värst är bilder på tandsjukdomar och missbildningar eller skador.

Varför väljer vissa människor att bli tandläkare?
Vem FÖDS med ett intresse av att rota i andras munnar?

Jag tror att det är yrkets status som lockar. Och att man får känna sig mäktig.

Att gå till tandläkaren är för mig, som inte är van att släppa kontrollen, en övning i underkastelse. Man är totalt utlämnad och släpper en okänd människa in i munnen. Nära. Och man måste lita på tandläkaren . Vad kan man annars göra?

Det är klart att han vet att han är inne i ens privata zon och rotar. Man gapar snällt och släpper in.
Här är det inga inledande tillitsövningar eller middagar. BDSM med en okänd man. Pang bom.

Sedan, efteråt, är det skitskum stämning och båda låtsas som om det är helt normalt att vi bokat tid för intim samvaro i två timmar. Dessutom är det jag som betalar 2000:- Svårt att ha ett otvunget umgänge när man är tandtorsk, oavsett anledning till besöket.

Idag var det sista rotfyllningsbesöket innan jag får min krona.

Jag kissade på väntrummets toalett, alldeles innan akten, men blev akut sprängkissnödig bara en halvtimme in i operationen. Gummidukar och spännramar och antiseptiskt och fastskruvade lister runt tanden. Inte hade de kunnat koppla bort mig från slangar och sugar för att låta mig gå på e-colirummet... Jag fick ligga och vara kissnödig, samtidigt som kaffecravingen satte in med full kraft. Bizarr situation.

Jag låg där och fantiserade om killarna i Apollo 11, alldeles innan start.
Allt är klart och igångsatt etc. etc. Så säger en: "Måste kissa..."

Men tandläkare måste ändå vara det bästa yrket, vad gäller tuff stavning:

ZAHNARZT





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar