tisdag 7 april 2015

Kung Kokong


 
 
Jord är smulat berg, döda växter och djur. Mineraljorden som är längst ner, består nästan enbart av finfördelad sten. Längre upp blandas det med större och större andel av organisk jord.

Om man borrar sig ner genom de förmultnade växterna och djuren, ner till bergarterna, och lägger sig där, tror jag att man finner någon slags vila. Vattnet som silar ner genom den mera mullrika jorden har passerat lager av olika barriärer av organismer, som använder vattnet på olika sätt. Vissa av dem lever på- och för vidare näringen i de döda materialen till vattnet. Det mesta sugs upp av levande växters rötter, men en del vatten letar sig ner till mig.

Kan det vara nyttigt att dricka vattnet?

Jodå.

Regnvatten skall ju vara finfint, men idag hjälper våra utsläpp till att göra regnet surt. Det hade varit jobbigt om regnet löst ut tungmetaller ner till mig, eller om nitrat från något närbeläget jordbruk följt med ner.

Men förutom detta, blir vattnet gott och drickbart.

Jag kan ligga och fantisera under marken och liksom suga i mig vattnet från uppsugande frottédukar, som jag byter ut då och då, runt väggarna på min kokong.

Jag vill bli en integrerad del av jorden, finna en ny nisch för livsbetingelserna. Kan en biologisk varelse helt byta biotop och levnadssätt? Människan är ju, liksom råttan, extremt anpassningsbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar