torsdag 19 augusti 2021

Stjärnorna i realiteten, eller..?

 




Jag tror inte på horoskop. 

Däremot har jag pluggat rymdfysik och räknat på planetbanor och använt raketekvationen en hel del.

Astronomi är kul. Astrologi är bara fantasissis.

Men något händer när jag köper Kronen Zeitung. Då blir det plötsligt väldigt intressant att läsa horoskopet för mig och för alla människor som råkar finnas kring mig just då. Det är något med språket, kanske... att det blir både mera på lek och väldigt vederhäftigt på samma gång. På svenska är jag bättre på att se igenom uppenbara floskler och vaga förutsägelser. Och "Du kommer att vinna en stor summa pengar. Dina lyckonummer är 5, 7 och 34" är ju bara fånigt. På svenska.


Vilket är ditt stjärntecken?

Hungrigt kastar jag mig över Kronen Zeitungs horoskop för idag och kollar dig! Jag läser upp det som passar in på ditt födelsedatum, skrockar och antyder med lyfta ögonbryn, spinner vidare och hittar på en framtid som är helt bizarr. När du protesterar, säger jag: "Men det står ju här i tidningen!"


Idag står det såhär i tidningen, om mig:

So stehen die Sterne heute für das Sternzeichen Steinbock

Liebe: Wahrscheinlich erkennen Sie, dass Sie sich in einem Freund getäuscht haben. Er hat die Wahrheit gesagt!

Gesundheit: Nicht einmal harte Arbeit wird Sie heute belasten. Tipp: Legen Sie los!

Beruf: Eine Information, die Sie jetzt erhalten, ist interessant für Ihre Zukunft.

Geld: Uranus rät zu einer spontanen Entscheidung.



Jaha. Något jag avfärdat som lögn och dikt, visar sig vara sant. My god!

Kan de vara så, att den kvinna som fejkade en graviditet för att binda en man till sig, verkligen VAR gravid?

Det är det första som ploppar upp i mitt huvud. Måste jag omvärdera allt nu?


Idag är också en bra dag att komma igång med saker! Jag kommer inte att bli trött! Tillåt mig tvivla. Jag måste vila hela tiden så fort jag gjort det allra minsta. Att jag ens orkar skriva blogg är ju fantastiskt. Men tack ändå, för peppen!


Jag kommer att hålla ögon och öron öppna för allt som kan leda till nya, roliga jobb! Vi får väl se...


Och så kommer planeten Uranus att se till att jag sprutar ut en massa pengar på ett helt oövertänkt spontaninköp. Vajert! Typ en kapplöpningshäst eller något. Sist jag spontanköpte dyrt, var det huset vi nu bor i. Jag bestämde mig på en kvart och kom sedan hem till mannen, visade visningspappren och meddelade honom att jag köpt ett hus 30 mil bort, i en annan stad. Men det gick ju bra.  


Uranus är f ö min favoritplanet i vårt solsystem, eftersom den inte roterar med axeln i y-led, som Jorden och de andra planeterna. Istället ligger rotationsaxeln riktad in mot solen, så Uranus liksom rullar fram i sin bana. Och så är det ju skönt att ha en planet att skylla på när jag skall försvara mina impulsköp.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar