tisdag 7 februari 2017

I have a strange hobby






Vaknar varje morgon vid fyratiden och kastar mig över alla tidningar som ligger i brevlådan. DN, SvD och Lokaltidningen.


Fortsätter med Times och Guardian på nätet innan jag kan slappna av.


Förut hade vi pappers-Times hemma och jag kunde läsa pappers-Guardian på jobbet, så det är ett måste.


Äter frukost och fortsätter med Washington Post innan jag kan åka till jobbet.





Det är som knark. Måste läsa vad Trump har hittat på det senaste dygnet och sedan alla analyser av vad som sagts och gjorts.





I måndags förstod jag hur långt inne i missbruket jag är, då jag på jobbet darrade av sömnbrist efter helgen, samtidigt som alla raster gick åt till att febrigt uppdatera mig.


Att hålla sig a jour är ju ett heltidsjobb, samtidigt som jag skall sköta jobbet jag får lön för att utföra.


Skall försöka trappa ner. Kanske se någon katastroffilm för att koppla av. Vända mig till verklighetsflyktens varma famn, när verkligheten är osannolik och svår att hitta reson i.





För det är väl därför jag knarkar nyheter. Hoppas hitta den hemliga nyckeln. Formeln som förklarar allt och i vars ljus allt skall stå förklarat. Logiken bakom, Aha-upplevelsen, lugnet i överblicken.





Jag börjar i en annan ände nu.


Prioriterar sömn framför ytterligare en analys. Prioriterar det konkreta framför det tänkbara. Prioriterar förståelse för mina närmaste framför förståelse för skeenden långt ifrån mig själv.


Behöver fötterna i jorden istället för huvudet i moln av teoribyggen.





Nu.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar