söndag 10 juli 2016

Söndagsaktiviteten



Negativ vinkel





Nu är det dags, säger min PT, att vika en dag åt DOKUMENTATION.

Vågen är tydligen igen bra sak att använda allt för frekvent, samtidigt som den inte säger så mycket om hur fett/muskler är fördelat. Nej, man skall inte mäta sin hälsa med vågen som enda verktyg. ”Det finns tjejer som kämpar för att komma under 50 kilo, och tror att det är bättre ju mindre man väger, men har man inga muskler alls mår kroppen riktigt dåligt.” Jaha – muskler väger tydligen mer än fett. Hellre 10 kilo muskler än 10 kilo fett,  även om det inte syns på vågen om man lyckas med ett byte.

Fast med det sagt, skall jag ändå anteckna min vikt nu. Sedan skall jag fortsätta väga mig ENDAST en gång i månaden.

 Viktigare är att ta bilder på min kropp nu. Så att jag kan jämföra och se skillnaden nu/sedan.

Det är tydligen vanligt att man inte tycker sig märka någon större skillnad eftersom man liksom återgår till den självbild man har. Bra att ha objektiva bilder! Man skall heller inte kunna förminska insatsen man gjort – man skall kunna säga till sig själv: ”Jag har gjort ett jättejobb med min hälsa och här är beviset!”

 Bilder skall tas var tredje månad i samma vinklar och med samma kläder.

 Förutom att följa mitt träningsprogram har jag också fått i läxa att äta fisk och skaldjur så ofta jag kan. På restaurang och på krogen är det så lätt att välja onyttiga saker och tillbehör, men vattendjursalternativen är ofta mycket magrare, mättande och nyttiga.



Hum, hum, hör förnumstighetens röst! Men jag kan kosta på mig att låta förnumstig om jag samtidigt bjuder på att jag nu är i samma otäcka dilemma som jag och min bästis skrattade åt när vi var unga, snygga och övermodiga: När gubbar måste bestämma sig för om de skall ha bältet ovanför eller under magen.

Jag var på Lego-konventet i Örebro och fick se många exempel på båda. Inget var estetiskt. Om idealet är att bältet skall beskriva en parallell linje med marken, var det många bälten som tippade framåt/bakåt med minst 30 grader, med ryggslutet som vridningspunkt.

Själv löser jag dilemmat medelst klänning utan midja. Kulturtantstält. Gerd-Inez.

Hur kunde det gå så långt?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar