torsdag 4 december 2014

En annan nivå


 
Bild: Richard Young - In the kitchen
 

Jag skulle vilja slå ett slag för detta med att ljudsätta och musiklägga sin vardag. I huvudet har man en  jukebox som helt utan kontroll plockar fram låtar som man går omkring med, vare sig man vill eller ej. Vissa gillar man inte ens och gör allt för att bli av med. Andra går man och nynnar på rätt förnöjt och tycker det hjälper en i vardagen.

Jag arbetade med en utställning en gång; skjutsade, byggde och hängde i en vecka innan vernissagen, hela tiden med en peppande och uppmuntrande låt i skallen. Jag trallade i bilen, på stegar och vid ljussättning. Högt. Med nedvevade rutor och bland folk.

Kom på sedan, att det kanske inte var den lämpligaste låten… https://www.youtube.com/watch?v=MD6oDnm43HA

 Ett sätt att bli av med hjärnans irriterande val, är att själv välja. Sätta på det man vill ha. Walkman och MP3. Blandband och Spotify.

Fast denna enorma frihet blir också rätt… förutsägbar i längden. För även om man har hela världen samlade musikskatt i sin mobiltelefon, är det ändå den egna fantasin som sätter gränser för hur mycket man vidgar eller fördjupar sin världsbild. Klart man inte skall ändra ett vinnande koncept – jag skulle aldrig våga byta ut Jan Johansson eller Jaques Loussier när man skall in i kreativt, tidsupplösande flow, men till vardags…

När man stått och diskat till Roxy Music några gånger känns det ganska… gjort, så jag har experimenterat lite.

Mina allra bästa tips följer nedan! Testa! Kommentera gärna och kom med egna förslag!

Bilkörning: Hela soundtracket till ”Drowning by Numbers” – allt man ser blir meningsfullt och det känns som om mänskligheten ändå inte är dömd att gå under av rent feltänk och ignorant idioti. (Ja, man måste få fly verkligheten ibland)  https://www.youtube.com/watch?v=3NRzj0JZk9M

Med denna i bakgrunden, högt, blir grälet en surrealistisk happening!

Det är inte särskilt glamoröst, men det FÖRHÖJER varandet rätt rejält. Om man rör sig lite till musiken också, släpper allt man trodde sig veta om sig själv, och man upptäcker nya sidor som aldrig fått komma fram innan.

Cyklande:
Den lurar en att ta i mer än man borde. Lårmusklerna smärtar rejält nästa dag.

Strykning, tvätt och klädlagning: https://www.youtube.com/watch?v=DUmq1cpcglQ
Man får liksom känslan av att man bär världens öde på sina axlar. Allt beror på mig nu. Jag skall tvätta, jag skall stryka, jag skall inte ge upp. Drama i tvättstugan. Å, ni skulle varit med när jag lade in en 60-tvätt! Hjältedåd att föra vidare till kommande släktled.

Matlagning: Släck ner i köket, ta fram de vassa knivarna, låt örhängena klirra och märk hur mycket bättre man hackar grönsaker och styckar kött iförd stilettklackar! Inse att makaroner och falukorv blir så mycket roligare att tillaga om man går in i en annan roll i dessa 40 minuter! Istället för att trött servera tråkmat, får man ny energi av miniverklighetsflykten och serverar korven med mycket blodröd ketchup. Leende och med något vidgade pupiller. https://www.youtube.com/watch?v=s6JATFGeJlM

 Spela HÖGT!!

(nannann)

1 kommentar:

  1. På väg hem från krogen - http://youtu.be/u9pXiakrcKE

    SvaraRadera