fredag 12 februari 2016

Carl Michael Bellman, Olle Adolphsson och Åby Eriksson






Jag satt och spelte nykter och sur
Drottningens polska i Polen, G-dur;
runt kring mig satt förståndiga män;
den drack ett stop, ett halvstop drack den.
Men hur var det fatt,
slog en av min hatt,
en ann sad' åt mej:
vad fan angå dej
Polens affärer? Pling plingeli plång.
Spela ej polska men lär dig en gång
ha tand för tunga. Pling plingeli plång.


Om jag väljer att lägga mina pengar på saker som min granne tycker är blaha blaha, är det min sak. Grannen har ingen rätt att komma och slå sönder alla saker jag har i mitt garage.
Som ju Bellman så förståndigt lät en förståndig man uttrycka: Låt du Polen ha sitt ifred, SÅ LÅTER POLEN OSS HA VÅRA AFFÄRER IFRED.

Polackerna har tydligen ingen motsvarighet till Bellman som patriotiska polacker kunnat sitta och plugga in.

Så läser man en artikel om de rekorderliga Polska Ungdomarna som var här och arbetade, turistade och hälsade på goda vänner.
Uppräkningen av deras bagage lät precis som hos Olle Adolphson:


De var grabbarna från Eken det var grabbar med kulör,
det var grabbarna som var på ett sjuhelvetes humör,
och med knogjärn och med påkar
och med blodet rött och hett,
gick till Tegelbacken för att skipa rätt.


Skipa Rätt!
Stötta vid rättegången.
Och GRABBAR med humör är inte det sämsta.
Bulten i Bo
och killarna i Söderkåkar
och Åke Söderblom som cykelbud.

Det är ju så att man börjar längta tillbaka till den gamla goda tiden.
Tira, Grabbar!

Det är väl egentligen inget fel med påkar och knogjärn?
Det är pålitliga och rättskaffens killar, det här.

Och den där lördagen de pratar så mycket om.. herregud, det var ju bara en samling fotbollsintresserade män som träffades och diskuterade SPORT.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar